Khamis, 23 Jun 2011

KURANG DARAH & PETUA TAMBAH DARAH




 Sebelum pregnant lagi saya dah tahu HB saya below 11hb..

sebelum ni tak tahu pun HB low ni macam mana sebenarnya..mula2 ingat sama dengan tekanan darah rendah.. bila dah pregnant ni baru la tau..

bila HB low akan dikaitkan dengan anemia

Anemia adalah suatu keadaan di mana jumlah sel darah merah rendah kurang dari normal.  Salah satu fungsi penting Hb adalah membawa oksigen ke seluruh tubuh. Bila jumlah Hb yang mengangkut oksigen ini sedikit, maka tentu saja jumlah oksigen yang diangkut ke seluruh tubuh pun  sedikit.
Akibatnya, proses metabolisme di organ-organ tubuh tidak berjalan dengan baik dan tenaga yang dihasilkanpun menjadi sedikit. Untuk mencukupinya, jantung dipacu untuk bekerja lebih keras. Tak heran bila kemudian timbul gejala jantung berdebar-debar, tubuh menjadi cepat lelah dan lemah.
kredit : petua&ubat

tapi ada yang kata hb low ni darah jadi cair..maybe maksudnye sama..bila darah merah kurang..darah kita pun akan menjadi cair..ini apa yang saya faham..maaf jika silap ea ;)

Sejak saya pregnant.. 1st checkup dekat klinik kesihatan masa ni 3bulan pregnant.. HB saya 11.3hb.. kiranya paras hidung je la.. tapi masa ni berat saya 39kg turun dari berat asal 41~42kg..
masa ni risau tentang berat je la..so bulan berikutnya..berat naik 2.5kg.. tapi HB lak turun.. nurse pun bagi terang la apa yang perlu makan & bagi pil warna coklat bucuk (xingat nama apa coz xpernah makan pun..hehe degil kan)

dipendekan cerita until last checkup last month HB still low.. sekarang dah 7 bulan bertambah plak risau..bila dah tau kesan2 hb low ni.. antara yang saya tahu possibilities nak premature labour & akan mengalami tumpah darah yang teruk..(risau2)..

hasil menggoogle dapat lah petua2 ni:
 
kerang
hati ayam
hati lembu
paru-paru lembu
kuning telur ayam
tiram
lala
tiram
kupang
telur puyuh
ikan bilis.

SUMBER TUMBUHAN
pagaga
pucuk betik
peria
kangkung
pucuk keledek
pucuk paku..
sayur bayam

selain itu..
buah delima
epal hijau
kismis
prune
sunflower seed (kuaci)
 

manakala petua tradisional plak
Bersihkan dan tumbuk akar bayam duri. Campurkan air dan perah serta tapis. Kemudian campurkan lagi dengan kuning telur, madu dan segelas santan. Masukkan sedikit garam kemudian kacau. Amalkan meminumnya setiap pagi sebelum makan selama 10 hari berturut-turut. Sekiranya anda sering buang air atau sakit perut, hentikan dahulu dan ulangi meminumnya sehingga sakit perut hilang. Selain itu anda juga disarankan memakan sayur bayam merah yang direbus.
kredit:petualama
**petua ni saya rasa xmampu la nak cuba..sobsob

saya nak try la beberapa petua kat atas ni..hope berjaya la.. & saya mampu TELAN ubat bucuk warna coklat tu..huaaaaaaaa

 hope next checkup hb dah ok

6 ulasan:

  1. tq sara...june da amik da list tu..mekasih krn gugel kan.hik hik..sama2 la kita usaha naikkan HB kita yer.

    BalasPadam
  2. chaiyuk ye sara :) kite doakan sume ok.

    BalasPadam
  3. june : same2..hope kita berjaya

    dd : tq dd

    BalasPadam
  4. silalah amalkan petua2 ni ye dear
    utk kebaikkan mama & baby
    hikk hikkk
    xsabar nak tgu baby akak keluar
    nak ceom2 dia
    eeeeee :D

    BalasPadam
  5. salam... so mcmne dh sis? okey ke? sye bimbang sye pun paras2 hidung HB....

    BalasPadam
  6. saya punya hb pun sama jugak, mase 1st check up hb saya 11.7, pastu tak sihat pening pala, cek hb naik pulak 12.7, pastu wat check up kedua hb kurg jd 10.7..huhu..tension jerk..

    BalasPadam

DESTINASI CINTA MAMA

PERMATA HATI MAMA

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers Lilypie Pregnancy tickers