Khamis, 19 Januari 2012

‘Servis penghantar susu ibu’




‘Servis penghantar susu ibu’


2012/01/19

SEORANG pekerja, Lenny Rukiya Tampubolon (kanan) menyerahkan susunya kepada kakitangan penghantaran sebelum diserahkan kepada bayinya di Jakarta, semalam.
SEORANG pekerja, Lenny Rukiya Tampubolon (kanan) menyerahkan susunya kepada kakitangan penghantaran sebelum diserahkan kepada bayinya di Jakarta, semalam.
Syarikat sedia khidmat penghantaran pastikan bayi dapat khasiat terbaik

JAKARTA: Febby Kemala Dewi kembali bekerja di firma perakaunan Jakarta selepas tiga bulan menghabiskan cuti bersalin tetapi seperti ramai ibu baru, dia terpaksa mengimbangi kehidupan bekerja dan rumah terutama memastikan bayinya terus menyusu badan.
Enggan menghentikan penyusuan badan selain tidak mampu mengepam secukupnya untuk sepanjang hari dari pagi sebelum ke tempat kerja dan sangsi memberikan bayinya selain susu segar, beliau mendapatkan perkhidmatan yang unik di Jakarta, penghantaran susu ibu menggunakan motosikal.
“Saya perlu bekerja tetapi pada masa sama saya perlu menyusukan anak,” kata Dewi ibu kepada Ashalina Putri, lapan bulan.

Perunding teknologi maklumat berusia 29 tahun itu mengepam susu badannya di pejabat di tengah Jakarta dan penghantar mengambil botol susu ketika waktu makan tengahari.

Susu dimasukkan ke dalam beg tahan kedap udara dan diletakkan di dalam beg sandang sebelum penghantar menghantar susu itu dalam tempoh 45 minit hingga sejam melalui kesesakan Jakarta untuk menghantar susu kepada ibu Dewi yang mengasuh bayinya.

Ekonomi Indonesia berkembang pesat di Asia selain China dan India, dengan jumlah wanita bekerja mencecah 40 juta orang pada 2009, menurut Kementerian Pembangunan Wanita.
Ini turut meningkatkan jumlah ibu bekerja. Perkhidmatan itu dilancarkan pada 2010 oleh Fikri Nauval.

Pemilik perniagaan dokumen perkapalan dan kargo yang mendapat ilham daripada isterinya selepas menggunakan khidmat penghantar untuk menghantar susu badan ke rumah selepas kembali bekerja.

Dia mengenakan 30,000 hingga 40,000 rupiah (RM10.25 hingga RM13.70) satu penghantaran, sambil mengesan keadaan kesesakan lalu lintas dan laluan terbaik untuk pemandu motosikal mengguna peta GPS dalam komputer.

“Saya mahu membantu negara ini membina generasi lebih baik dengan membantu ibu bekerja menghantar susu badan untuk bayi di rumah,” kata Nauval, 40, yang percaya khasiat susu ibu tidak dapat digantikan dengan susu tepung.

Jumlah wanita yang berbuat demikian jatuh kepada 38 peratus pada 2007, kata pakar kanak-kanak yang juga perunding susu ibu, Yulianto Santoso Kuniawan.

Kebanyakan ibu menerima maklumat mempromosikan susu formula atau sampel ketika masih berada di hospital selepas bersalin tetapi Kurniawan berkata, hospital perlu mempromosi susu badan terutama bagi meningkatkan daya tahan badan bayi secara semula jadi. – Reuters
sumber : berita harian online

kalau lah kat malaysia ada servis ni.. mama rasa mama la antara orang yang akan menggunakan servis ni.. stok susu fiya selalu gak tak cukup..
hari ni pun sama tak cukup stok. mama bagi 4botol x 4oz je tadi.. mama perlu hantar lagi 1botolx4oz.. tadi pump baru dapat 2oz.. hope tengah hari kang pump mama dapat le 4oz terus..so save untuk hari ni..


tapi macam mana plak dengan hari esok?.. hope ada keajaiban mama pump dapat banyak daripada biasa.. tapi tu la kalau fikiran dah risau susu pun risau sama nak keluar.. kalau mood happy memang happy la susu keluar.. camne nak bagi mood happy ni..huhu

5 ulasan:

  1. stok kite pun slalu cukup2 jekkk wuwu

    BalasPadam
  2. gigihnya ibu2 skrg kan..!
    suka dengar cerita2 mcm ni.leh bagi perangsang utk kita yg nak fully bf ni

    BalasPadam
  3. waahh!!tp kat malaysia nih ader sangup nak keje antar susu kan..

    BalasPadam
  4. dd : same la kita

    iizla : betul tu.. membuatkan semangat sentiasa berkobar2..

    BalasPadam
  5. the best solution, kampeni sediakan taska la untuk anak2 dua tahun ke bawah... itu kalau kampeni jaga kebajikan pekerja nya lah.

    BalasPadam

DESTINASI CINTA MAMA

PERMATA HATI MAMA

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers Lilypie Pregnancy tickers